Monday, May 3, 2010

Perkahwinan

Minggu lepas aku menghadiri seminar Keluarga Cemerlang Ummah Gemilang, seminar ni dianjurkan oleh Bahagian Pembangunan Keluarga Jabatan Agama Johor dan UTHM. Seminar ni peringkat negeri Johor. Banyak tips dan ilmu yang dapat aku pelajari. Kat sini ada sedikit info slilde yang aku perolehi dari ceramah "2 Jiwa 1 Hati". Penceramahnya Ustad Mohd Nasri Bin Rahman,Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga Jabatan Agama Johor. Ceramah yang berunsur keilmuan tapi penuh dengan lawak tak jemu aku mendengarnya.


HAKIKAT PERTEMUAN
  • Pertemuan sesama manusia pasti terpisah akhirnya.
  • Pertemuan dengan dunia pasti ada penghujungnya.
  • Pertemuan dengan Allah, Allah pasti kekal selamanya.
DOA PERTEMUAN

  • Ya Allah, jika aku jatuh cinta ,cintakan aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu agar bertambah kekuatanku untuk menyintaimu.
  • Ya Allah jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padamu.
  • Ya Allah jika aku jatuh cinta, jagalah hati seseorang yang hatinya terpaut padamu.
  • Ya Allah jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidal berpaling dari hatimu.
  • Ya Allah jika aku merindui kekasiku janganlah biarkan aku melampaui batas,hingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya padamu.

JODOH DI TANGAN ALLAH

  • Manusia berhak memilih tapi Allah menentukan.
  • Allah tentukan jodoh manusia atas kehendaknya .
  • Kita tidak akan dapat jodoh yang macam kita.

RAHSIA JODOH ALLAH

  • Sebagai ujian akal,hati,roh dan nafsu.
  • Sebagai amanah hidup.
  • Bukan hak milik kita.
  • Sebagai ibadah kerana Allah.
  • Bukan untuk kita (hamba).

AKU TERIMA NIKAH

  • Terima seadanya segala pemberian Allah.
  • Terima seadanya segala baik mahupun buruk.
  • Terima seadanya bahagia mahupun derita.
  • Terima seadanya hidup mahupun mati.

SIAPA ITU PEREMPUAN

  • Hatinya selalu menggelegak.
  • Perasaannya terlalu mendalam.
  • Semangatnya mudah hilang.
  • Tanggapannya mudah menerawang.
  • Jiwanya mudah diganggu.
  • Tumpah darah setiap bulan.
SIAPA ITU LELAKI
  • Hatinya tidak mudah bergoyang.
  • Banyak guna akal walaupun salah.
  • Perasaannya mudah berubah.
  • Tanggapannya terlalu mudah.
  • Jiwanya tidak mudah mengalah.

BAGAIMANA MENCARI PERSEFAHAMAN

  • Sentiasa semak hati dan perasaan pasangan.
  • Sentiasa segera pulihkan hati dan perasaan pasangan.
  • Sentiasa membuat perubahan untuk kebahagiaan pasangan.
  • Sentiasa bersikap terbuka dalam memahami watak pasangan.

BAGAIMANA MENAMBAH KASIH SAYANG
  • Banyakkan penghargaan.
  • Banyakkan pertolongan.
  • Banyakkan kemaafan
  • Banyakkan doa dan amalan.
  • Banyakkan petua dan idea dalam perhubungan.

3 comments:

Aku_tulip said...

ma...bagus gak ko share kan kat sini...aku tak salin pon ari tu..tak sempat, + tgn aku penat la (alasan Arfan - yg tak bole di pakai...heheheh)..ok gak bole aku baca kat sini

Aku_tulip said...
This comment has been removed by the author.
haticantik said...

aku sharekan..ko rumuskan laa..heheh hope semua dapat ilmu yaa