Wednesday, May 5, 2010

Waktu Haram Solat

Salam..bila bercerita waktu haram solat aku teringat masa aku form 6 dulu ,masa tu umur aku 19 tahun kira dah besar ,dewasa dan patut tahu tentang agama ni dengan lebih mendalam. Tapi umur dah cecah 30 ni barula tahu waktu2 haram solat. Betapa jahilnya diri ini. Masa form 6 dulu sebelum nak pergi sekolah aku buat solat hajat supaya dapat jawab soalan periksa sejarah. Aku x ingat aku solat hajat dalam pukul berapa,tp belum pukul 8 kot.Huhuhu bukan ke waktu haram untuk solat tuh, kecuali solat yang bersebab contohnya solat qada. Entah la aku pun x ingat, tapi masa jawab soalan sejarah tu semua soalan yang aku target semua kuar n aku dapat A. Hmm kat sini aku nak cite sket waktu haram kita solat. Maksud aku solat sunat atau solat-solat yang tidak bersebab.

WAKTU YANG DITEGAH MELAKUKAN SOLAT (Solat sunat atau solat tidak bersebab)

1. Selepas menunaikan solat suboh sehingga naik matahari.
2. Waktu terbit matahari.
3. Waktu tepat rambang matahari.
(Sebab tu kalau nak solat zuhor lambatkan sket waktunya biar matahari tergelincir sket,baru kita solat)
4. Selepas menunaikan solat Asar hingga terbenam matahari.
5. Waktu matahari sedang terbenam.
(waktu ni dikatakan syaitan sedang berpesta)

1 comment:

Aku_tulip said...

byk gak kan waktu haram solat...cuba ko tgk...susunanya cantik....nanti aku ckp face 2 face ngan ko...hehehehe